söndag 26 april 2009

Tacopaj!

Insåg att jag missat lägga in mitt favoritrecept på tacopaj i bloggen. Måste genast åtgärdas!

Tacopaj ur Dr Dahlqvist och Airams kokbok
Pajskal:
4 ägg
1 dl grädde
2 msk smör
Smält smöret i pajformen i ugnen. VIspa snabbt ihop äggstanningen och grädda till torr yta med ordentlig färg på 225 grader.
Fyllning:
400 g färs
1 krossad vitlöksklyfta
smör till stekning
1 msk tomatpuré
2 msk glutamatfri tacokrydda
½ dl vattenhalverade körsbärstomater
skivade lökringar
2 dl riven ost
1 dl grädde
½ dl creme fraiche
Bryn färsen med vitlök, kryddor och tomatpure i smör. TIllsätt vattnet och låt puttra tills vätskan kokat in. Blanda osten med grädde och creme fraiche. Strö ut köttfrsröran på botten, fördela tomat och lökringar ovanpå. Häll oströran på toppen och grädda i 10-15 min. Servera med guacamole!

Tacokrydda:
1,5 tsk salt
2 tsk chilipulver
2 tsk paprikapulver
1 tsk vitlökspulver
1 tsk lökpulver
1 tsk spiskummin
2 krm cayennepeppar
Sen hade jag i ca 2 krm kanel också, men det är inte med i Airams recept.

När jag använder tacokryddan till vanlig tacos använder jag ca 2 msk till 4 hg färs. Jimmy tyckte det såg fånigt lite ut sist så han tog lite mer. Jösses så starkt det blev!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för titten:)