torsdag 5 februari 2009

Bra mat-dag!

Var lite nervös för hur ätandet skulle gå idag när vi varit på resande fot sen kl 09.00. Men det har gått jättebra!! Lunch blev MAX Delifresh Low-Carb Burger, dvs en burgare i salladsblad med ost och drressing. Kanongod! På Busfabriken hade vi på förmiddagen bara druckit kaffe medans barnen åt skumraketer.
Sen var vi hos en kompis och när hon skulle plocka fram bullar ur frysen sa vi att det inte behövdes. Drack kaffe. Sen åt i middag när vi kom hem. Blev visserligen ganska sent men det gjorde inget. Blev Flamländsk ost och Skinkpaj. Supergott och smidigt att göra!

Ställde mig på vågen i morse. Såg nya siffror jag inte sett sen förra våren!! Underbart! Nu vill det bara till att hålla det över helgen också så att jag kan få väga in mig på trevliga siffror också:-)

Flamländsk ost och skinkgratäng
250 g smakrik ost
200 g kokt skinka i bit
2,5 dl grädde
3 stora ägg
1/2 tsk salt (knappt)
1 nypa vitpeppar
1 tsk paprikapulver
2 msk senap, gärna grovmalen

Sätt ugnen på 225 grader.Skär ost och skinka i små tärningar och lägg i en smord form. Lägg osten överst. Blanda ihop äggstanningen och häll den över. Peta till skinkan och osten så den fördelar sej någorlunda jämt i formen. Grädda till äggstanningen är fast, ca 30 minuter. Om ytan blir lite mörk, lägg en bit folie löst över på slutet.

2 kommentarer:

  1. Nä, inget fuskande idag men vet du vad maken lagt här bredvid som bara skriker: ÄT MIG!!?

    Jo, ostbågar som han sparat, till mig!

    *jädra skit*

    SvaraRadera
  2. Fast denna insikt handlade inte om min vikt den här gången, utan något helt annat....

    Vilken smarrig gratäng - jag är en riktig gratängälskare - fast helt ensam om det i denna familj tyvärr *skratt*

    Kram kram

    SvaraRadera

Tack för titten:)