söndag 22 februari 2009

Chokladmousse

Hade ett mycket trevligt kalas igår! Idag har jag fått frukost på sängen av min söta familj:-)

Jag testade att göra en chokladmousse igår på LCHF-vis. Å jösses vad god den blev!!! Måste ju genast dela med mig av receptet!



Jamie Olivers chokladmousse
3 dl grädde
200 gram mörk choklad, minst 70%
2 äggulor
25 gram (gärna osaltat) smör

Hetta upp grädden utan att låta den koka. Ta av den från pannan och rör ner chokladen i grädden (jag brukar hälla den varma grädden över chokladen i en bytta). Smeten ska bli jämn och fin. Rör sedan ner äggulorna. Det får chokladkrämen att tjockna och rör tills dess att den är jämn i konsistensen. Skär ner smöret i blandningen och rör ner det allt eftersom det smälter. OBS! Är grädden alltför varm blir moussen grynig, och smöret kan skära sig. Vill man kan man vispa äggvitorna hårt och vända ner det i chokladsmeten för en lite lättare mousse, den är ganska mäktig. Häll smeten i små portionsformar och kyl några timmar. Servera med lite vispad grädde.

1 kommentar:

  1. Så smaskigt med chokladmousse! Visst måste man få smaka gott fast man vill gå ner några kg. Ska titta in till dig snart igen, kram Eva.

    SvaraRadera

Tack för titten:)