fredag 13 februari 2009

Falsk potatisgratäng

Fredag kväll. Två barn i badet, en nyduschad. Snart dags för lite kvällvälling.

Middagen har avnjutits. Fantastisk middag maken fått till idag!! Falsk potatisgratäng och kyckling, späckad med emmentalerost och bacon. Måste bara dela med mig av detta recpet på "potatisgratäng" som jag hittat på familjeliv.se. Barnen tyckte det var jättegott och jag kunde ätit hur mycket som helst om jag inte blivit så himla mätt... Ett glas vitt till det dessutom...

Falsk men krämig potatisgratäng.
1 rättika ca 25 cm lång.
1/2 blomkålshuvud (kan uteslutas)
1 purjolök
50 gr smör
1 förpackning Creme Bonjour Vitlök
4 dl grädde
valfri mängd riven ost.

Börja med att skiva rättikan tunt, typ 2 mm tjocka skivor och förväll, dvs låt koka i lättsaltat vatten i ca 10 minuter. Det är viktigt för annars smakar allt beskt. Häll bort kokvattnet och skölj rättiksskivorna i kallt vatten.

Smält smöret i en stor kastrull, fräs blomkålen i ganska så små bitar några minuter och tillsätt sen rättikan och fräs lite till. Häll över grädden och färskosten och låt det hela småputtra i 10 minuter. Rör ofta!
Skiva purjon fint. Tillsätt slutligen purjon och den rivna osten (spar lite att lägga över gratängen).Häll upp allt i en gratängform och toppa med mer ost. Gratinera i ca 20 minuter, 175 grader.

1 kommentar:

  1. Älskar recept på nya ,bra saker !
    Det här ska jag minnas,återkomma till..Rättika,vette17 om jag någonsin provat det? Kan då inte få någon bild i huvudet på hur den ser ut ens..Nya saker är bra !
    Tack för tipset / ha en fin söndag!
    Bittan

    SvaraRadera

Tack för titten:)